Ondersteuning op afstand

Ondersteuning op afstand

Om uw computer, telefoon of tablet beveiligd op afstand over te nemen om ondersteuning te bieden, is het handig om AnyDesk te downloaden. Zowel Windows, MacOS, Android als Linux desktops worden ondersteund. Al in het bezit van Reto Support (AnyDesk)? Ga dan verder bij stap drie.

Vijf eenvoudige stappen:

  1. download Reto Support via onderstaande knop;
  2. het gedownloade bestand uitvoeren of installeren;
  3. opstarten van Reto Support (AnyDesk);
  4. geef het AnyDesk-adres op het scherm door via telefoonnummer: 035 - 603 23 05;
  5. wij kijken nu mee. Je kunt precies zien wat we doen en hoe de muis beweegt.

Windows 

MacOS | Android | Overige

Ondersteuning
op afstand

SEO teksten schrijven

SEO teksten. Een effectieve en boeiende tekst schrijven is een vak apart. De invloed van optimale teksten wordt vaak onderschat, daarom heeft Reto een aantal goede copywriters in dienst en in haar netwerk zodat optimaal rendement kan worden behaald met webteksten.

SEO teksten

De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization'; in gewoon Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie.'

Invloed optimale teksten

Een goed functionerende tekst voor een website moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden om optimale invloed van je teksten te krijgen. Het gaat niet alleen om de verschaffing van informatie, ze moeten ook zoekmachine geoptimaliseerd zijn (goed vindbaar voor zoekmachines zoals Google en Bing).

Effectief en boeiende teksten

De zoekwoorden of -zinnen van gebruikers in zoekmachines die veel worden gebruikt, zijn van belang voor effectieve teksten. Daarnaast moeten teksten prettig leesbaar en boeiend zijn voor bezoekers. Niet te lang, boeiend, op een heldere manier opgemaakt en resultaatgericht. Ook deze eigenschappen werken mee aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Daarnaast wil je misschien dat lezers zo enthousiast zijn/worden van je teksten dat ze ze gaan delen op social media of linken plaatsen naar je website. Dat is natuurlijk ook weer goed voor de vindbaarheid op zoekmachines.

Wordt je website geïndexeerd door zoekmachines?

Ga naar Google en vul daar in: site:www.jedomeinnaam.nl. Vervang daar uiteraard www.jedomeinnaam.nl door je eigen url. Zie je de meeste pagina’s van je website verschijnen? Gefeliciteerd, je hebt iets goed gedaan. Je website wordt in ieder geval geïndexeerd in Google. Krijg je de melding ‘Geen resultaten’? Dan valt er dus nog iets te doen aan je teksten.

Goede copywriters/tekstschrijvers

De invloed van een goede tekst wordt nog wel eens onderschat. Daarom heeft Reto goede tekstschrijvers in dienst en tevens in haar netwerk. Iedere tekstschrijver heeft binnen het vakgebied weer zijn of haar vakgebied. Ook past de ene schrijfstijl beter bij de één, dan bij de ander. Zelf niet handig met schrijven of geen zin? Haal dan zo optimaal rendement met je webteksten door gebruik te maken van één van onze tekstschrijvers. Onze tekstpartners zijn getraind in onze beheersoftware Buildixⁱ waarop al onze websites draaien.

Zelf aan de slag: Hoge autoriteit en geloofwaardigheid

Ga je wel zelf aan de slag? Alleereerst: Tegenwoordig is het heel lastig, zo niet onmogelijk, om precies in te zien hoe zoekmachines als Google nu eigenlijk indexeren. Het allerbelangrijkste is dus; zorg gewoon voor een goed platform, goede content, goede gebruikerservaring en hoge autoriteit en geloofwaardigheid zonder heel erg bezig te zijn met dat wat zoekmachines als Google willen. Wees gewoon goed. Als de bezoeker onze tekst kan waarderen en we daarnaast een aantal regels in ons achterhoofd houden bij het maken van de teksten, vergoten we het effect op de organische zoekresultaten. Daarom de volgende tips om in het achterhoofd te houden bij het schrijven van je teksten:

Wie is je doelgroep?

Voor je aan de slag gaat, is het goed om je af te vragen wie je doelgroep is. Voor wie richt jij nu eigenlijk jouw website in?

Doel met de website

Wat is je doel? Wat wil je bereiken met je teksten? En wat is je alternatief als je bezoeker niet doet wat je hoopt?

Analyse van zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst. Je wilt de zoekmachines aangeven dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Je kunt overigens ook gerust gebruik maken van andere variaties en synoniemen. Google kan de context van een artikel steeds beter interpreteren waardoor je als schrijver beter kunt focussen op een goed artikel dan woordgebruik relateren aan zoekopdrachten.

Google Suggest voor zoekwoorden

Google Suggest is een snelle manier om zelf zoekwoorden te vinden. Tik een thema in de zoekbalk van bijvoorbeeld Google, en de zoekmachine zal hem aanvullen met veelgebruikte suggesties. Hieronder een voorbeeld:

Inleiding

Maak zoekmachines zo snel mogelijk duidelijk waar de pagina over gaat. Schrijf je belangrijkste zoekwoorden daarom, als het even kan,  in de eerste tien woorden van de pagina. Bijvoorbeeld in een korte inleidende zin.

Lengte van je webteksten

Minimaal 300 woorden is ons advies. Korter kan, maar zoekmachines vinden lange teksten fijn. Je kunt in lange teksten ook vaker zoekwoorden en synoniemen kwijt. Tekst vroeg in de pagina, wordt naar men dunkt, meer gewaardeerd dan overige tekst. Gebruik zoekwoorden dan ook sowieso hoog in de pagina, zeker in de eerste paragraaf.

Titel

De titel mag 77 karakters lang zijn, daarna kapt een zoekmachine als Google hem af. Schrijf zoekwoorden bij voorkeur aan het begin van de titel. Als het eerste woord van de titel een zoekwoord is, snapt een zoekmachine direct waar de pagina over gaat.

Tussenkopjes

Tussenkopjes maken een tekst overzichtelijk. Verwerk ook in je tussenkopjes de zoekwoorden. Liefst aan het begin van je alineaatje. Maak je tussenkopjes op als H1 tot en met H6 voor het overzicht.

Effectieve inhoud van teksten

Wil je tot actie bewegen? Schrijf dan bijvoorbeeld in voordelen. Of laat gebruikers hun ervaringen delen van een product of dienst. Omschrijf zo goed mogelijk het probleem in ‘jip en janneke’ taal. Vertel waarom je ‘anders en beter’ bent dan anderen. Geef eventueel garanties. Het is een kleine greep. Doe dit alles in vlotte, aansprekende, moderne taal. Dit alles maakt de inhoud van je tekst effectief.

Unieke tekst en geen kopie

Kopieer geen teksten, ook geen delen ervan. Duplicate content, zoals het genoemd wordt, is moeilijk te ‘ranken.’

Interne links

Plaats strategisch interne links op je website, waarin je verwijst naar gerelateerde artikelen. Zorg dat de woorden waarop je gevonden wilt worden in de gelinkte tekst staan.

 ‘Responsive’

Denk na over het ‘responsive’ maken van de teksten. Bij webteksten moet je eraan denken dat je het leesbaar maakt voor wie een computerscherm gebruikt, maar ook voor wie een mobiel apparaat gebruikt. Denk aan de smartphone, tablet, notebook, enzovoorts.

Meta-description

De meta-description is een korte omschrijving van een webpagina. Google toont hem in negen van de tien gevallen bij de zoekresultaten. Voor SEO telt hij niet mee, maar je kunt hem beschouwen als advertentie bij de resultatenpagina, dus interessant om iets mee te doen. Als de omschrijving opvalt, klikt een gebruiker er misschien eerder op, ook als je niet op de eerste plek staat. Laat je MD opvallen door gebruik van enkele symbooltjes erbij. Denk aan bijvoorbeeld checkvinkes, hartjes en dergelijke. Een meta-omschrijving kun je vaak in het beheersysteem van je website invullen zodat je niet in de code hoeft te prutsen.

Tekst bij afbeeldingen

Bij afbeeldingen kun je een alternatieve omschrijving opgeven, de zogenaamde alt-tekst. Deze verschijnt in de broncode van de pagina en je kunt hier je zoekwoorden in herhalen. Ingevulde alt-tags bij je plaatjes zorgen ervoor dat je site ook bijvoorbeeld via Google Image Search in de zoekresultaten verschijnt.

Snel laden van pagina’s en meer:

Verder nog:

  • Let op. Het is belangrijk dat je sitepagina’s snel genoeg laden (liefst binnen 1.5 seconde).
  • Je kunt met externe links (links naar andere websites) verwijzen naar content van hoge kwaliteit. Dat verhoogt jouw autoriteit.
  • Links naar jouw website daarentegen zijn essentieel voor een hoge positie in Google, maar ga alleen voor veilige manieren om backlinks te krijgen.
  • Slim is ook om al je afbeeldingen voor zoekmachines als Google te optimaliseren.
  • Maak gebruik van vetgedrukte tekst en soms ook cursief gedrukte tekst. Dit wordt zwaarder gewaardeerd. Maar pas op, maak er geen circus van. Je pagina moet mooi blijven om naar te kijken.
  • En last but not least…probeer in je teksten spel- en grammaticafouten te voorkomen.

Google Search Console

Meld je website aan bij Google Search Console. Dit is een soort rapport voor je website: je krijgt hier meldingen als er iets niet goed staat (als mensen pagina’s niet kunnen vinden), maar je ziet ook op welke woorden bezoekers binnenkomen.

Google Analytics

Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Je kunt best al wat gegevens halen uit Google Search Console, maar een volledig statistiekenpakket om te zien wat mensen op de website doen is altijd nuttig.

Afsluitende alinea

Als je een tekst afsluit met de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden, maak je nogmaals duidelijk waar de pagina over gaat. Het is een laatste signaal dat de tekst precies gaat over de woorden die een potentiële lezer intikt in een zoekmachine. Check bijvoorbeeld deze onderstaande afsluitende alinea

Hopelijk heeft dit artikel duidelijk gemaakt dat een effectieve en boeiende tekst schrijven een vak apart is en nogal eens wordt onderschat. Wees niet bevreesd als je zelf niet bij machte bent om een goede SEO webtekst te fabriceren. Reto helpt je graag uit de brand. We hebben een aantal goede copywriters en tekstschrijvers in dienst en in ons netwerk zodat optimaal rendement kan worden behaald met jouw webteksten.

Reto B.V.
Nieuwegracht 13
3763 LP Soest

035 - 603 23 05 (ma t/m vr 08.30 tot 17.30)
support@reto.nl

Wist u dat?

Het is mogelijk om de beschikbaarheid van een domeinnaam te controleren via de zoekfunctie op onze website. Je treft de zoekfunctie rechts in onze hoofdnavigatie.
Reto ooit begonnen is als internetbureau, maar tegenwoordig ook diensten aanbiedt in de vorm van fotografie, netwerkbeheer, hardware en narrowcasting.